Wysłany: Czw Lut 15, 2018 22:42 Temat postu: LUSTRACJA
Każda spółdzielnia, w tym spółdzielnia mieszkaniowa, zobowiązana jest przynajmniej raz na trzy lata poddać się lustracyjnemu badaniu legalności, gospodarności i rzetelności całości jej działania. Jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nie podda się badaniu lustracyjnemu, związek rewizyjny, w którym spółdzielnia jest zrzeszona albo Krajowa Rada Spółdzielcza dla spółdzielni niezrzeszonej, przeprowadza z własnej inicjatywy badanie lustracyjne działalności spółdzielni na jej koszt. Podstawę do przeprowadzenia lustracji stanowi Prawo spółdzielcze - ustawa z 16 września 1982 r., a w szczególności, przepisy działu VIII. część I. Spółdzielnie - artykuł 91. i następne.
Lustratora wyznacza związek rewizyjny, w którym spółdzielnia jest zrzeszona lub Krajowa Rada Spółdzielcza - artykuł 91. § 4. prawa spółdz. Z czynności lustracyjnych lustrator sporządza protokół, który ma moc dokumentu urzędowego - artykuł 93. § 1. prawa spółdz. Na podstawie protokołu z lustracji, przeprowadzający ją związek rewizyjny lub Krajowa Rada Spółdzielcza, opracowuje wnioski polustracyjne oraz przekazuje je zarządowi i radzie nadzorczej spółdzielni mieszkaniowej - art. 93. § 1a. prawa spółdz. Zarząd obowiązany jest corocznie przekazywać podmiotowi przeprowadzającemu lustrację i walnemu zgromadzeniu informację o realizacji wniosków polustracyjnych - art. 93. § 1b. pr. sp. Zarząd zobowiązany jest na żądanie członka spółdzielni udostępnić mu do wglądu protokół lustracji oraz wnioski polustracyjne i informacje o ich realizacji - art. 93. § 2. prawa spółdzielczego.
W przypadku podejrzenia naruszenia prawa przez spółdzielnię mieszkaniową, minister właściwy do spraw mieszkalnictwa, występuje do właściwego związku rewizyjnego, w którym spółdzielnia jest zrzeszona lub do Krajowej Rady Spółdzielczej, z wnioskiem o przeprowadzenie lustracji; lustracja może obejmować całość albo część działalności spółdzielni, podmiot przeprowadzający lustrację zobowiązany jest przesłać protokół z czynności lustracyjnych ministrowi właściwemu do spraw mieszkalnictwa - przepisy zawarte w znowelizowanym artykule 93a. prawa spółdzielczego, które weszły w życie 9 września 2017 r. W art. 93a. prawa spółdzielczego, dodano § 7., którym minister właściwy do spraw mieszkalnictwa, został upoważniony do wykonywania uprawnień Krajowej Rady Spółdzielczej lub związku rewizyjnego, wobec spółdzielni mieszkaniowej.
Wysłany: Pią Mar 02, 2018 11:45 Temat postu: Re: LUSTRACJA
MIB opracowało analizę ostatnich zmian wynikających z nowelizacji ustaw spółdzielczych z 20 lipca 2017r.
W związku z wejściem w życie w dniu 9 września 2017 r. ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2017 r. poz. 1596), i pojawiającymi się wątpliwościami interpretacyjnymi, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa opracowało analizę poszczególnych przepisów ustawy. Analiza stanowi wyłącznie stanowisko Ministerstwa, które może nie zostać podzielone przez organy stosujące prawo, w tym sądy. Jednocześnie może ona ulegać zmianie, jak również być aktualizowana.
Wysłany: Nie Mar 04, 2018 11:11 Temat postu: Re: LUSTRACJA
Po ostatnich roszadach organizacyjnych w Radzie Ministrów RP mieszkalnictwo zostało przekierowane do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. W witrynie tegoż Ministerstwa można znaleźć garść informacji, odpowiadających na pytanie - czym się zajmujemy?
Moim zdaniem, warto przeczytać, choć wiem, że lektura tego materiału wywoła dalsze wątpliwości w codziennym życiu Spółdzielców.
Spółdzielnie mieszkaniowe prowadzą działalność na podstawie ustaw: Prawo spółdzielcze i ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz zarejestrowanego statutu. Statut spółdzielni jest prawem umownym, wiąże spółdzielnię i jej członków tak, jak wiążące są umowy między stronami stosunku cywilnoprawnego. Statut wiąże członków założycieli oraz wszystkich przystępujących do spółdzielni. Zasadniczym sposobem rozstrzygania spraw między członkiem a spółdzielnią pozostaje podejmowanie odpowiednich uchwał przez organy spółdzielni, a regułą jest odwoływanie się od nich w drodze postępowania wewnątrzspółdzielczego (art. 32 i następne ustawy Prawo spółdzielcze). Członek niezadowolony z rozstrzygnięć organów spółdzielni może dochodzić swoich praw również na drodze sądowej, ponieważ organy spółdzielni wszelkie decyzje podejmują samodzielnie pod kontrolą sądów powszechnych. Majątek spółdzielni jest prywatnym majątkiem członków (art. 3 ustawy Prawo spółdzielcze). Każda spółdzielnia została upoważniona do samodzielnego określenia zasad ustalania opłat eksploatacyjnych w swoim statucie lub w uchwalonym na jego podstawie regulaminie - w zależności od jej rzeczywistych potrzeb. W regulaminie powinna się także znajdować szczegółowa specyfikacja opłat ponoszonych przez wszystkie osoby posiadające prawa do lokali zarządzanych przez spółdzielnię, w tym przez właścicieli lokali.
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju
Agencja rządowa Siedziba główna: Warszawa Agencja macierzysta: Rada Ministrów w Polsce
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju – polski urząd administracji rządowej obsługujący ministra właściwego do spraw dwóch działów administracji rządowej: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne, a także rozwój regionalny
Podczas rekonstrukcji rządu Mateusza Morawieckiego w styczniu 2018 dotychczasowy sekretarz stanu w MR Jerzy Kwieciński powołany został na szefa nowego resortu – Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju
DEPARTAMENT MIESZKALNICTWA
Dyrektor: Marcin Błach
Zastępca dyrektora: Eliza Chojnicka
Zastępca dyrektora: Alicja Ogonowska
Departament Mieszkalnictwa odpowiada za wykonywanie zadań w zakresie opracowywania, wdrażania i obsługi programów polityki mieszkaniowej państwa oraz prowadzi sprawy z zakresu gospodarki mieszkaniowej, w tym ochrony praw lokatorów i polityki czynszowej, gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz działalności spółdzielni mieszkaniowych. Do zadań Departamentu należy w szczególności:
prowadzenie spraw w zakresie programów i strategii rządowych obejmujących problematykę mieszkaniową;
wdrażanie i realizacja instrumentów wpierających budownictwo mieszkaniowe oraz remonty i termomodernizację zasobów mieszkaniowych;
współpraca z BGK w zakresie finansowania budownictwa czynszowego, Funduszu Termomodernizacji i Remontów, Funduszu Dopłat oraz finansowania dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na usuwanie skutków klęsk żywiołowych;
współpraca z bankami w zakresie pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych;
przygotowywanie rozwiązań systemowych w zakresie ochrony praw lokatorów i dodatków mieszkaniowych, spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, utrzymania zasobów mieszkaniowych, systemu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz utrzymania czystości i porządku w gminach, z wyłączeniem gospodarowania odpadami komunalnymi;
realizacja zadań kontrolnych ministra dotyczących spółdzielni mieszkaniowych, w tym prowadzenie postępowa wyjaśniających w sprawach o naruszenie prawa i niegospodarność spółdzielni oraz dokonywanie oceny zgodności z prawem i gospodarności działalności spółdzielni mieszkaniowych.
Ostatnio zmieniony przez eliot13 dnia Sun Mar 04, 2018 12:47, liczba edycji: 3
Wysłany: Nie Mar 04, 2018 12:18 Temat postu: Re: LUSTRACJA
Poniżej przedstawiam kilka linków do materiałów opisanych w postach poprzedzających. Będzie to ten sam materiał, co w linkach Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Dla porównania choćby adresów obu ministerstw, zamieszczam linki do obu ministerstw:
Wysłany: Nie Mar 04, 2018 12:51 Temat postu: Re: LUSTRACJA
Na stronie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju:
Zapraszamy do zapoznania się działem Funduszy Europejskich. Znajdziecie tutaj Państwo m.in. podstawowe informacje o funduszach, aktualne wytyczne, efekty wdrażania oraz wskazówki dla ekspertów i partnerów.
Unia Europejska, jako organizacja międzynarodowa, dysponuje własnym budżetem, z którego finansowane są działania mające na celu rozwiązywanie wspólnych problemów. Dzięki jednemu budżetowi sprostanie wyzwaniom jest tańsze i skuteczniejsze niż gdyby każde państwo członkowskie miało stawiać im czoła samemu. W ten sposób od ponad 40 lat Unia realizuje aktywną politykę rozwoju regionalnego, zwaną też polityką spójności lub polityką strukturalną. Jej głównym celem jest zmniejszenie różnic w rozwoju krajów i regionów, co zwiększa konkurencyjność krajów członkowskich i samej Unii na globalnym rynku. W latach 2014-2020 82,5 mld euro, które Unia przeznaczyła dla Polski, zostanie zainwestowane w zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki, poprawę spójności społecznej i terytorialnej kraju, w podnoszenie sprawności i efektywności administracji.
Największe kwoty Polska zainwestuje w infrastrukturę transportową (drogową i kolejową), ale największy wzrost wydatków nastąpi w sferze innowacyjności i wsparcia przedsiębiorców. Nadal finansować będziemy inwestycje w ochronę środowiska i energetykę, a także projekty z dziedziny kultury, edukacji, zatrudnienia czy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Miasta wojewódzkie wraz z okalającymi je gminami otrzymają duże wsparcie na realizację wspólnych przedsięwzięć w zakresie dostępności komunikacyjnej. Ponadto fundusze sfinansują inwestycje w miastach, zwłaszcza projekty związane z kompleksową rewitalizacją, ekologicznym transportem miejskim, gospodarką niskoemisyjną. Wymogiem UE jest również rozwój tzw. inteligentnych specjalizacji, czyli skupienie się poszczególnych regionów na wybranych priorytetach polityki innowacyjnej.
Obok bezzwrotnych dotacji Unia Europejska udostępnia także tzw. instrumenty zwrotne, czyli pożyczki i kredyty. Korzystać z nich mogą zarówno przedsiębiorcy, jak i samorządy.
Za wdrażanie Funduszy Europejskich w Polsce odpowiada Minister Rozwoju. To jego zadaniem jest koordynowanie realizacji założeń wynikających z najważniejszego dokumentu opisującego, jak i na co w latach 2014-2020 będą przeznaczone Fundusze Europejskie – Umowy Partnerstwa (DOC 6 MB).
Perspektywa na lata 2014-2020 będzie wdrażana w Polsce poprzez 6 krajowych programów operacyjnych zarządzanych przez Ministerstwo Rozwoju oraz 16 programów regionalnych zarządzanych przez Urzędy Marszałkowskie.
A może WALNE ZGROMADZENIE przeprowadzone za pomocą nowoczesnych środków telekomunikacyjnych, przy użyciu Funduszy Europejskich?
Możliwości te stwarza program Polska Cyfrowa który ma na celu zwiększenie dostępności do Internetu, stworzenie przyjaznej dla obywatela e-administracji, która z kolei umożliwi załatwianie wielu spraw spółdzielczych za pośrednictwem komputera oraz upowszechni wśród Spółdzielców wiedzę i umiejętności korzystania z tej formy załatwiania spraw bez potrzeby odwiedzania administracji Spółdzielni.
Czyż to nie nęcąca propozycja, aby uczestniczyć w WZ siedząc wygodnie w fotelu, w swoim mieszkaniu?
WARUNEK POCZĄTKOWY BYKOWSKI - OSTROWSKA - TALAŚKA NATYCHMIAST PRECZ!!!
Wysłany: Pią Sie 31, 2018 19:21 Temat postu: Re: LUSTRACJA
Czas płynie a my tupiemy w miejscu. Jedni sugerują, że wystarczy zmienić w statucie co trzeci paragraf a inni co czwarty i już w Spółdzielni będzie cacy. Ani jedno ani drugie. Statut sporządzony przez, jak domniemywam, radcę prawnego Macieja Krawczykiewicza, moim zdaniem jest cały do odrzucenia. Przygotowanie projektu statutu było od początku postawione na głowie. Wpierw należało spytać Spółdzielców, czy chcą mieć zarząd jednoosobowy, czy wieloosobowy. A może Spółdzielcy zdecydowaliby się na zapis: "zarząd spółdzielni Morena jest jednoosobowy lub wieloosobowy" Zalety i wady występują w jednym i drugim przypadku. Ale musiałby o tym ktoś klarownie i uczciwie pogadać ze Spółdzielcami, przedstawiając sprawy alternatywnie. Musiałby to być doświadczony spółdzielca a nie bankowiec albo b. pracownik magistratu. Dobrze, że pożegnaliśmy się z b. studentem seminarium, który pozostawił po sobie wypełniony eternitem budynek nazwany imieniem Wielkiego Polaka i wiele osób ma teraz czkawkę, co z tym pasztetem należy zrobić.
Podobnie ma się sytuacja z radą nadzorczą. Przecież spółdzielnia nie musi mieć rady nadzorczej. Wystarczy kilka punktów wrzucić do obowiązków walnego zgromadzenia i można ustanowić komisję rewizyjną, która będzie rzetelnie kontrolowała całą spółdzielnię a nie jak dotychczas będzie rekomendowała udzielenie absolutorium jednemu lub drugiemu mafiozie. Zastanówmy się co chcemy mieć. Spółdzielnię i statut przyjazny zarządowi, czy z zapisanymi prawami prowadzonej wspólnej działalności w interesie swoich członków (art. 1. prawa spółdzielczego) przy zapewnieniu korzyści członkom spółdzielni (art. 67. prawa spółdzielczego) Wybór należy do nas.
Wracając do lustracji, zastanawiam się co teraz bankowiec zrobi. Ma termin do 14 września, aby odpowiedzieć Ministrowi Inwestycji i Rozwoju, czy postąpił zgodnie z prawem, czy też nie. Moim zdaniem, zarząd i rada nadzorcza wciąż działają bezprawnie. W tej sytuacji, sprawę nowego statutu należy odsunąć na trochę później. Tym bardziej, że ocena statutu też pojawiła się w podsumowaniu lustracji 2014 - 2016 Dlatego dziś, to jest 31 sierpnia 2018 r., zasugerowałem p. Ministrowi, aby walne zgromadzenie w dniach 4.; 5. i 6 września b. r., nie odbyło się.
PS UWAGA! Poprzednio ministerstwo infrastruktury i rozwoju używało adresu mir.gov.pl Taki sam adres służył przez chwilę ministerstwu inwestycji i rozwoju. Pojawiły się więc trudności techniczne. Zauważyłem, że wiele linków z poprzednich korespondencji nie otwiera się. Dlatego należy każdorazowo sprawdzać adres e-mail do naszego resortu. Mogę podać, że adres do sekretariatu ministra brzmi następująco:
sekretariatJKwiecinskiego@miir.gov.pl
a do sekretariatu naszego departamentu - Departament Mieszkalnictwa
sekretariatDM@miir.gov.pl
Można odwiedzić też stronę: www.miir.gov.pl
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi
zamieszczanych przez użytkowników serwisu. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo
lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną
lub cywilną.